Julemusikk: Mary Chapin Carpenter – This Shirt

Litt usaklig nå, men jeg sitter her og skriver med et stort plaster på min venstre pekefinger, jeg har prestert å skjære meg på eggeskall. Ja, akkurat, eggeskall. Du verden.
Kraftig gjennomlesing og proof-reading, med andre ord.

Men, til saken.
En gang i Julen 2003, ramlet det en cd ned i en postkasse et sted på en fjellkant i Bergen, en cd fylt med musikk som spikret og hamret seg fast med ubønnhørlig kraft, og, tja, det har ikke forandret seg på 4 år. En brent cd-plate med nesten utelukkende Mary Chapin Carpenter på gjorde sitt suverene inntog i alt med julesmak det året. Det året bodde jeg og min gode moder sammen, jeg var dagmamma på dagtid, og laget websider og rotet med grafikk på nattestid, og strikket mine første raggsokker den høsten og vinteren. Vi bodde i en leieleilighet som hadde enkle vinduer på alle husets soverom, og du verden så mange det var av dem også. Jeg har aldri sovet med så mange klær på i hele mitt liv. Sprengfyring i timene før leggetid, og åpne dørene til soverommet (vi endte jo opp med å kun bruke ett) en halvtime før man bysset. Sokker, raggsokker, tøfler og pampuser, ullundertøy og ullovertøy. Et kaldt år, på mange måter.
Vi laget noen fryktelige limekarameller som aldri stivnet, og nøttekaker som vi endte opp med å forkle i sjokolade, den eneste og siste gangen jeg prøver å bruke en kaffekvern til å knuse hasselnøtter i… Marsipanroser til de to ørkenprinsessene, som gikk ned på høykant sammen med en fantastisk julemiddag, selv om den var utradisjonell; halal-lammelår cooked to perfection.
Alt med et tykt lag av nord-amerikansk singer-songwriter køntripop glasert over.

Det var egentlig fryktelig deilig å oppleve de følgende årene, at jeg om julen ikke klarte meg uten den platen, for jeg var så sikker på at jeg ikke hadde rom til flere julemusikk-assosiasjoner, at alt på en måte var helt fastsatt og ikke kunne endres på. En god opplevelse, egentlig. Så musikkvanene mine og Eirins Absolut Jul er ikke hamret i granitt ennå, altså.😉 Nice to know.

Og denne låten her er så veldig pen, at dette bare må deles.
Stemningen fra platen går det egentlig ikke an å beskrive, så det er mulig det kommer flere gullkorn fra Fr.Carpenter. Denne låten har jo også et tema som jeg tipper de fleste kan forholde seg til, det er vel mange som har hatt et favorittplagg som har blitt brukt omatt og omatt, og tatt vare på i evigheter.

Enjoy.🙂

Mary Chapin CarpenterThis Shirt
This shirt is old and faded
All the color’s washed away
I’ve had it now for more damn years
Than I can count anyway
I wear it beneath my jacket
With the collar turned up high
So old I should replace it
But I’m not about to try

This shirt’s got silver buttons
And a place upon the sleeve
Where I used to set my heart up
Right there anyone could see
This shirt is the one I wore to every boring high school dance
Where the boys ignored the girls
And we all pretended to like the band

This shirt was a pillow for my head
On a train through Italy
This shirt was a blanket beneath the love
We made in Argeles
This shirt was lost for three whole days
In a town near Buffalo
‘Till I found the locker key
In a downtown Trailways bus depot

This shirt was the one I lent you
And when you gave it back
It had a rip inside the sleeve
Where you rolled your cigarettes
It was the place I put my heart
Now look at where you put a tear
I forgave your thoughtlessness
But not the boy who put it there

This shirt was the place your cat
Decided to give birth to five
And we stayed up all night watching
And we wept when the last one died
This shirt is just an old faded piece of cotton
Shining like the memories
Inside those silver buttons

This shirt is a grand old relic
With a grand old history
I wear it now for Sunday chores
Cleaning house and raking leaves
I wear it beneath my jacket
With the collar turned up high
So old I should replace it
But I’m not about to try

2 Responses to “Julemusikk: Mary Chapin Carpenter – This Shirt”


  1. 1 Vibeke desember 17, 2007, kl. 9:25 pm

    Herlig sang🙂 og nydelig beskrivelse av det kalde året. Du har vel ikke tilfeldigvis strikke-ull-nattkjolen fremdeles vel? He he🙂

  2. 2 Eirin desember 17, 2007, kl. 9:40 pm

    Ja, den ligger faktisk oppe på øverste hyllen i klesskapet, og venter på å bli brukt, skammelig nok, så den burde nesten vært sendt ned til KALDE Kuwait. Kle på dere! Forresten så må du sende meg en mail med adresse osv., de ligger en pakke her som må ned til dere før sommeren kommer. Kan hende vi samsender med andre familiemedlemmer.😉 Men den nattkjolen er fantastisk, det er faktisk synd at den ligger her og forgår. Det har nesten blitt til en sykekjole, veldig deilig å ha på når man har 38 i feber og fryser som besatt.


Legg igjen en kommentar

Eirin

Words of Wisdom

«Og den som mener blomster å forstå og aldri møtte barneøyne blå, men søker dalens dyp og bjergets tinde, han søker intet og vil intet finne.» Arnulf Øverland

(OPP)LEST OG VEDTATT


Menn som hater kvinner - Stieg Larsson

Jenta som lekte med ilden - Stieg Larsson

Luftslottet som sprengtes - Stieg Larsson

